De TekstWever

favicon 512x512

De oplossing

Leestijd: 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Delen

Zaterdagochtend half acht in huize Bosch-Wever. De meiden zitten aan het ontbijt met de podcast van het Sinterklaasjournaal op repeat. Normaal gesproken luister ik met een half oor, maar nu word ik getriggerd door de typische stem van Bert Visscher ofwel uitvinder Jan Boel. 

‘We moeten niet denken in problemen, maar in oplossingen’, aldus Jan. Hij verzint ieder jaar weer iets nieuws om het Sinterklaasfeest nog leuker te maken. Natuurlijk loopt dat altijd net verkeerd en is het nooit een héél goed idee. Jan laat de uitvoering dan ook graag over aan zijn vrouw Helma, die enthousiast maar met gevaar voor eigen leven het dak opklimt om de uitvindingen van haar man uit te proberen.

Een oplossing, maar voor welk probleem?

Dit keer mag ze daksloffen testen voor Ozosnel, het paard van Sinterklaas. Moedig en hinnikend klimt ze de ladder op. Ondertussen legt Jan uit wat voor gewéldige oplossing die daksloffen zijn. Want met deze sloffen kan het paard heel zachtjes over het dak lopen en maakt hij niemand wakker.

Maar dan vraagt verslaggever Jeroen zich af of Jan en Helma ooit wel eens wakker zijn geworden van het paard. Of dat ze iemand kennen die ooit wakker zijn geworden van Ozosnel? Daar moet Jan ontkennend op antwoorden. ‘Dan is het dus geen probleem, dan is het alleen een oplossing.’ Ai, daar heeft de verslaggever wel een punt en dus wordt Helma teleurgesteld van het dak gesommeerd.

Terwijl de meiden lachen om een hysterische Helma die van het dak dondert, denk ik terug aan een interessante maandtraining van Write club. Het ging over doelgroepen en hoe belangrijk het is om je doelgroep echt te kennen. Door niet alleen te kijken naar demografische componenten (‘mensen van 20 tot 65 jaar, dat is geen doelgroep, dat is een diersoort’), maar je juist te verdiepen in de psyche, de emotie.

 

Van de pijn en het probleem, naar de oplossing en het product

Nu ken ik mijn doelgroep best goed; het zijn mensen die geen woorden kunnen vinden op mooie en moeilijke momenten in het leven. Bij wie het niet lukt om een rouwspeech te schrijven, een trouwspeech of persoonlijke tekst. Ik ken het probleem dus wel, maar wat is nu precies mijn oplossing? Waarom moet iemand mij benaderen voor een persoonlijke tekst? Tijdens de training van Write club ging ik op zoek naar antwoorden:

  • Wat is de pijn: dat je de woorden niet kan vinden. Je zit achter de computer en het lukt niet, je krijgt de (juiste) tekst niet op papier.
  • Waarom kun je de woorden niet vinden (probleem): omdat je overweldigd bent door alle gebeurtenissen (pijn, emotie) of te veel bezig met andere dingen. Je hebt of gunt je simpelweg niet voldoende tijd om iets te schrijven. Want je zit niet in de juiste frame of mind.
  • Hoe kun je dit oplossen (oplossing): door niet te gaan zitten wachten, maar door een moment te regelen met een professional. Enter Claire.

    We gaan samen zitten, jij vertelt mij jouw verhaal en aan het eind van ons gesprek is het geregeld. Ik schrijf voor jou een tekst op de manier zoals jij het graag zou (willen) zeggen. Jij kunt het nu loslaten, je hebt tijd geïnvesteerd die nodig is en loopt niet het gevaar dat je 2 uur lang naar een leeg scherm zit te staren. Terwijl je eigenlijk met andere dingen bezig wilt of moet zijn.
  • Wat bied ik aan (product): een persoonlijke tekst die het verdiend om niet vergeten te worden. Na een interview van een uur (misschien twee) krijg jij jouw verhaal op papier. Door mij geschreven maar met jouw stem. Je hebt de woorden uiteindelijk gevonden.

 

En zo, door een stuk dieper in te gaan op de psyche van mijn doelgroep, kreeg ik opeens mijn oplossing scherp. Want een probleem zonder oplossing of een oplossing zonder probleem, daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Vraag maar aan Jan Boel.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties